torsdag 20. oktober 2011

Hjemmelaget fiskegrateng

På tirsdag hadde vi mor, far, svigermor og svigerfar på middag. Da hadde vi hjemmelaget fiskegrateng til middag. Det er ikke så vanskelig å lage, men tar litt lenger tid enn den ferdige i frysedisken. Men jeg laget ei stor form som vi hadde til middag, og så laget jeg to små porsjoner som jeg fryste ned, så jeg har to lettvindte middager på frysen. Det er ikke så mye mer jobb å lage litt meir når en først er i gang. Fordelen med hjemmelaget fiskegrateng er selvfølgelig at den smaker bedre, men også det at en bestemmer selv hvor mye fisk og hva slags fisk en vil ha i.

Jeg har som vanlig ikke noen eksakt oppskrift. Men jeg koker først fisk (bruk gjerne rester) og makaroni og har i bunnen av forma. Så er det å lage en hvit saus (smelt smør, ha i hvetemel, spe gradvis med melk mens du rører godt helt til sausen har passe tykkelse. Smak til med salt, pepper og muskat). Sausen kan gjerne være litt tynn, og lag litt mye. Ta sausen av plata og avkjøl litt. Rør inn lettpiska egg (til denne store forma hadde jeg 4 egg, når jeg lager til bare oss i familien bruker jeg 2 egg). Helle sausen over fisken og makaronien. Rør litt, så sausen blander seg godt. Strø over med litt knust kavring. Steik på 200 grader i ca 45 min. Serveres med poteter, råkost og smelta smør.

Hvis du lager noen ekstra og fryser, fryses de uten å steike de først.

Ønsker alle en nydelig dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar