onsdag 4. mai 2011

Sjokoladekjeks

Her er oppskriften som gjør at du kan servere hjemmelaga nystekte sjokoladekjeks på 1-2-3!

160 g meierismør
160 g brunt sukker
120 g sukker
2 egg
1 ts vaniljesukker
320 g hvetemel
0,5 ts salt
2 ts bakepulver
250- 300 g sjokolade

Rør smør og sukker hvitt (det blir jo ikke helt hvitt med brunt sukker) tilsett et egg om gangen, rør godt mellom. Tilsett det tørre sammen med hakka sjokolade (kokesjokolade eller melkesjokolde, velg selv). Rør alt sammen. Del deigen i to. Rull hver deig til ei pølse i plastfolie. Pakk de godt inn. Jeg pleier å legge den ene pølsa i frysen, så hvis jeg trenger kjeks tar jeg opp pølsa, tiner den en halv time og så skjærer jeg den opp og steiker den. Den andre pølsa legger legger jeg i kjøleskapet et par timer. den kan ligge opptil 3 dager i kjøleskapet. Når jeg vil ha kjeks tar jeg ut pølsa skjærer jeg den i ca 1 cm tykke skiver og legger på et steikebrett med bakepapir. Steikes på 180 grader i 10-15 min.

Jeg har testa ut å lage dobbel sjokoladekjekt med utgangspunkt i denne oppskriften, så det blir neste innlegg. Ønsker alle en flott onsdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar