mandag 28. mars 2011

Enda ei sjokoladekake...

Det er vel ingen hemmelighet at jeg liker sjokolade, så derfor er det et naturlig valg for meg å lage sjokoladekake. Denne gangen er også oppskriften hentet fra detsoteliv.no. Denne kaka heter cafè sjokoladekake og er veldig god!

125 g smør- smelt
5 dl kefir
300 g smør- rør sammen kefir og sukker, tilsett smør
1 ss kaffipulver
1ss kokende vann- bland ut kaffipulveret i vannet
1 ss natron
1 ss kakao
400 g hvetemel

20x30 langpanneform, 175 grader i ca 30 min

Krem:
50 g meierismør- smelt
50 g kokesjokolade- ha i det smelta smøret til sjokoladen har smelta
200 g melis
2 ss vaniljesukker
4 ss kald kaffi

Pynt eventuelt med høvla hvit og vanlig sjokolade.

Jeg er ikke så flink til å skrive nøyaktig beskrivelse av hvordan man gjør når man lager kakene. Men hvis noen lurer på noe, er det bare å spørre! Det hender noen ganger jeg får telefon fra veninner som holder på å lage ei kake og står fast eller har gjort en feil og lurer på hva de skal gjøre videre. Det syns jeg er kjempekoselig!! Med gode oppskrifter og gode ingredienser blir sluttresultatet som regel bra. Men noen ganger kan selv den beste være uheldig. Den feilen jeg oftes gjør er at jeg glemmer kaka eller gjærbaksten i ovnen og så blir de for mye stekt... Det minner meg på at jeg har ei kake i ovnen akkurat nå som snart er ferdig. Den er det jentene på Mary Kay kurs i kveld som skal få smake, og den blir nok neste blogginnlegg tenker jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar